Vrijdag
02 jul 2010
Autorit Venray - Clermont Ferrand
Om 3:30 reveille. We willen om 16 uur in Clermont-Ferrand zijn om de
wedstrijd van NL - Brazilië te kunnen zien. Het is nog steeds warm,
zwoel. Als we na Verviers door de Ardennen rijden is het wat
frisser, 16 oC. In Luxemburg vol tanken, diesel a €1,019 en op naar
de lange autowegen door la douce France. Na Chalon s Saone buigen we
van de tolweg af en rijden over erg goede snelwegen zonder tol, naar
Roanne om weer een stukje tolweg naar Clermont-Ferrand te nemen. In
Royat heb ik bij Hotel le Chatel een kamer geboekt. Het is even
zoeken, ondanks het Garmin GPS systeem. Ook hier is het plofwarm, 36
oC en op de kamer maar net iets minder. Met een Kronenbourg1664 zien
we hoe Oranje de Brazilianen overtroeft. Na een dutje gaan we om
20:30 uur beneden in het airco restaurant eten. Lekkere salade en ik
Linzen met ham en Truus bief met noedels en hazelnoten/saus. Onder
de beelden van Uruguay-Ghana leggen we ons te rusten.
950km van huis, na een lange dag autorijden.
Hotel Le Chatel
http://www.hotel-le-chatel.com
Zaterdag
03 jul 2010 Autorit Clermond Ferrand - Carcassonne
Vanochtend na een goed nachtrust ontbijt, afrekenen en vertrek naar
Carcassonne. Het hotel in Royat is een samenraapsel van
verbouwingen, met veel smalle gangetjes en andere donkere ruimtes.
Het eten is goed en het bed slaapt zich ook. De kamer is klein, maar
er is alles op, maar wel een tikje uitgeleefd.
Omdat we zo dicht bij de Puy de Dome zijn wil ik deze toch even
dichterbij bekijken. 5km van de top is deze afgesloten bij een
parkeerplaats. Vlak in de buurt fietsen wel enkele wielrenners, maar
deze draaien af naar de col de Ceyssat. De col naar het weerstation
is slechts op woensdag morgen toegankelijk voor wielrenners, heb ik
gelezen.
Dan rijden we met een grote boog boven langs Clermont-Ferrand om de
tolweg naar Montpellier te nemen. Slecht 20km is er tol en dan tot
Millau tolvrij. Het sturen wordt goed verdeeld en bij Millau gaan we
binnendoor naar Carcassonne. Net voor Millau wordt de autoweg weer
tolweg en even later merk ik ook waarom. Boven Millau is het “viaduc
de Millau”, de hoogste brug ter wereld. 392 m boven het rivierdal.
Met 7 pilaren en 8 overspanningen is het een zeer mooi bouwwerk uit
2004 en de hoogste pijler is hoger dan de Eiffeltoren.
We rijden door een heel mooi bergachtig gebied, leeg van mensen,
maar vol met kastanjebomen tegen de hellingen. Ze liggen verspreid
in bosschages door de streek en hebben nu grote gele meeldraden die
enorm kunnen ruiken naar sokken van puberjongens of een te
“langliggend schottelslet”. We rijden op de GPS en ik weet niet hoe
ik de kleine weggetjes heb weten te vinden. We rijden een heel stuk
verkeerd omdat ik een weggetje als een inrit wilde zien. Ook in
verschillende mooi liggende dorpen rijden we verkeerd, maar Truus
houdt de GPS goed in de gaten en geeft keurig aan wanneer het fout
gaat. Erg stil is het Franse platteland hier en het lijkt of alles
is uitgestorven. Slechts hier en daar een mens en af en toe een
auto. Of kijkt heel Frankrijk naar Duitsland-Argentinië ? Zowaar
enkele fietsers worden gesignaleerd.
In Carcassonne nemen we intrek in het Ibis Berriac hotel, vlakbij
een enorme supermarkt, waar we eerst avondeten gaan scoren, want we
hebben in Millau op een terras al warm gehad.
NB: de hele dag zeer warm weer. In de middag kwam er bewolking en
wat wind.
Weer 554km verder van huis. |
Zondag 04jul2010 Carcassonne
Vandaag
gaan we na het ontbijt naar de middeleeuwse stad “la Citee” van
Carcassonne. Deze geheel, dubbel ommuurde vesting, ligt op een
heuvel en telt 52 torens. In de 18e eeuw werd de stad tot
beschermd stadsgezicht verklaard en de afbraak gestopt. Erg mooie
plaatjes van de torens en andere verdedigings gebouwen. 2x werd de
stad aangevallen en beide keren werd de aanval gekeerd. De citee is
geheel vrij toegankelijk op het kasteel na, waar entree voor betaald
moet worden. De nauwe steegjes zijn geheel op het toerisme ingericht
met talrijke restaurantjes en cafés, winkeltjes met alle
toeristische hebbedingetjes, maar natuurlijk ook ridderpakken en
zwaarden. We maken eerst een rondrit met een treintje waarin per
koptelefoon de gids zelfs in het NL uitleg geeft. Jaarlijks zijn er
festiviteiten, zoals een jazz festival, ridderspelen en op 14 juli
een groot vuurwerk. Gelukkig is de zon soms weg en de wind waait op
de op een heuvel gelegen citee lekker door de straatjes. Het is een
bezoek meer dan waard. Ik kende Carcassone van het landenkwartet wat
we vroeger bij ons thuis hadden en de foto op de kaart sprak me toen
al aan.
Om 14 uur op de kamer en gekeken naar de Touretappe van Rotterdam
naar Brussel over de Deltawerken. Commentaar via internet op Radio1.
Ik ga om 16 uur fietsen in de omgeving. Het is bloedheet en de wegen
zijn nogal slecht en met weinig beschutting. Bovendien waait het
behoorlijk. Het landschap is glooiend en begroeid met graanakkers en
zonnebloemen, maar vooral met druiven. Overal zijn er domaines,
zoals bv. St. Jacques d’Albas, de naam die ik onthouden heb. Ik
kruis ook nog enkele malen het Canal du Midi, waar plezierboten op
varen. De lokale rivier de Aude is slechts een beek die soms wel
behoorlijk water kan hebben, zoals de borden met “Inendation”
opschriften doen vermoeden. ’s Avonds gaan we eten in het
Mercure-hotel in de buurt. Ons Ibis hotel heeft slechts ontbijt en
een hapjes kaart.
Ibis Hotel
Berriac - Carcassonne
http://www.ibishotel.com/nl/hotel-0607-ibis-carcassonne-berriac/index.shtml
|