Dinsdag 07
mei2013
Vanmorgen om
03:45 uur al vertrokken voor de vlucht van 06:30uur vanaf Weeze. Ja Ja
RyanAir stelt steeds meer eisen en wij willen hieraan voldoen, dus zeker op
tijd. Na het makkelijk en vriendelijke inchecken gaan we koffiedrinken en
wachten tot we naar de gate kunnen. Alles gaat zeer soepel en we kunnen een
plaats in het vliegtuig vinden beiden aan het middenpad. Het vliegtuig is
vol en we vertrekken exact om 06:30uur en na een modelvlucht landen we
natuurlijk voor de officiële tijd op Alicante. Ta da ta da…
Naar buiten zou de transfer met een grijze Peugeot Expert met het logo van
Jardin Milenio klaar staan, maar na een belletje hebben we hem gemist, hij
stond met een kaart voor "Ger Geerets" blijkbaar binnen ons op te wachten.
Een prima transfer van ca 20km naar het hotel in Elche. Daar krijgen we een
kamer met een giga bed, zodat we voldoende afstand kunnen houden. De fietsen
nemen we uiteindelijk mee naar de kamer en de koffers laten we achter bij de
receptie. Goed hotel, met een wat grijze bezetting, waaronder ikzelf.
We gaan ff te voet naar het centrum en eten een bocadillo, beiden hebben we
een goede keuze van de kaart gemaakt. Toch willen we nog een korte route
fietsen en gaan richting zuiden. Al snel zijn we buiten de stad en rijden
langs palmboom bossen, waar deze omgeving om bekend staat. De stad Elche
staat op het werelderfgoedlijst met beschermd stadsgezicht met palmboom
parken. Helaas zien ze er wat stoffig uit, vind ik. Ze zullen echt mooi zijn
na een flinke plens water en dan weer een zonnetje erop. Het is vlak en we
rijden rondom NP Hondo, wat lijkt op een soort Biesbosch. Slechts 2 dorpen
kruisen we en we kunnen ons op dit korte rondje inhouden om niet een terras
te pakken. Maar in Elche gaan we naar het centrum en na een Heineken is de
vochtbalans weer in evenwicht, die we daarna verstoren met 2 Paulaner.
Gratis is de tapas, die bestaat uit echt lekkere hapjes. Ja het leven is nog
niet zo slecht. In het hotel douchen en dan richting stad om te eten. Hans
neemt weer zijn jaarlijkse Spaanse vakantie paella.Morgen een route
Noord-west op een snikhete dag volgens de planning. Vandaag was het trouwens
heet ca 32oC en een flinke zuiden wind, maar slechts 200 hoogtemeters met
een top op 82 meter.
= - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - =
Woensdag 08mei2013
Na een nacht waarin mijn
kamergenoot ontzettend lag te snurken, hebben we ontbijt, met ham, roerei,
klef brood en veel zoetwaren en fruit. We hebben een route noordwest
gekozen, maar hebben erg moeite om de stad uit te komen. Wel 3x fietsen we
ons vast aan de autobaan via een ‘via servicio’. Een spaanse ventweg. We
rijden terug naar de stad en kiezen voor de witte borden met de CV-nr wegen,
zoals bij ons de provinciale wegen. Druk maar op de brede zijstrook kun je
redelijk veilig fietsen. Even voor Aspe kiezen we voor de parallelweg, over
het industriepark. Na een cola-break in Aspe wijzigen we onze route en nemen
de route naar Elda. Eerst Novelda en Monovar en dan de grotere stad Elda.
Veel hoogbouw zoals elke stad hier in deze streek. Dan klimmen we heel
geleidelijk naar 700m door een mooi ruig berggebied. Al fietsend komen we
langs een kleine geocache trail en natuurlijk moeten we hier gebruik van
maken om er enkele te loggen. Nabij Agost is de geplande weg onverhard en we
kiezen voor een stuk Via Verde. Een verhard grindpad over een vroegere
spoorlijn. Het voordeel van zulke wegen is dat ze vrij weinig stijgen/dalen.
Een viaduct en een tunnel bevestigen bovendien deze stelling. In Agost is
een grote steenfabriek, die gebouwd is op zijn eigen afvalberg, wat een mooi
terra decor geeft. Via Montfort del Cid en weer Aspe rijden we terug naar
Elche om bij het Palais des Congres op het terras te vochtbalansen met
Paulaner. 107km met 1107 hoogtemeters.
= - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - =
Donderdag 09mei 2013
In NL Hemelvaartsdag, hier
in Spanje is het een normale werkdag. Kinderen naar school, alle straat
werkers zijn gewoon bezig, verkeer, alles is als op een normale werkdag.
Vandaag rijden we een route westelijk. Na een kleine herziening blijven er
nog 136km over. Het begin, de stad uit, een beetje buiten het drukke verkeer
zoeken we over de route van dinsdag. Na 15km gaat de route over wegen die
voor ons nieuw zijn. Het gaat hier en daar licht omhoog maar de echte klim
begint pas na 30km. Korte stukken van 13 en 10% de Curva del Penon. Maar zo
komen we snel op hoogte zeggen ze dan. Pff… zweten. NB: Net voor het laatste
steile stuk staat Poels in een bocht gekalkt. Ook hij was hier.
Na een cola wordt er verder gereden door een mooi landschap. Als we in de
provincie Murcia komen is de marmer winning al snel het decor. Prachtige
witte wanden met haarscherpe zaagsneden. Meer als 1,5 m in kubiek, hele
blokken. Op afstand lijkt het net een stad hoog in de berg. Ik vind het een
erg aparte aanblik. Het gaat op en af en we maken veel hoogtemeters zonder
echt hoger te komen als 694m die als top op de GPS staat te lezen. Op het
eind van de rit door de bergen is er nog een erg mooi rotsdecor. Een
overhellende punt waar de weg onder door gaat. Dan volgt een mooie dalende
weg, eerst een perfect wegdek en dan weer een stuk met rammel asfalt. Echt
kut. Denderend en rammelend wordt ook dit stuk genomen. Natuurlijk wordt het
later weer beter.
Een lange weg terug naar Elx of Elche, spreek uit als Else, door een
glooiend landschap over redelijke wegen en veel dorpen. Volgens de
thermometer bij een drogist is het 35oC, maar een andere geeft met 28oC een
meer reële waarde. Onderweg nog een paar keer een cola-pauze en op het eind
een cachestop. Helaas kunnen we de cache, een nano, niet gevonden krijgen
bij een grote pomp van het NP La Fondo. Hoe we ook zoeken, hij blijft
onvindbaar. Terug in Elx zoeken we het terras waar we gisteravond zijn
gestopt en ze hadden er toen nog Paulaner. Gelukkig vandaag ook nog en we
kunnen hier om 17:30uur weer goed vochtbalansen. Hierna rijden we naar het
hotel om te douchen.
Flink gewerkt met 139km en 1358hoogtemeters.
= - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - =
Vrijdag 10 mei 2013
Vandaag rijden we naar het
zuiden en langs de kust naar Torrevieja. Eerst weer over de rustige
uitvalsweg langs het NP El Hondo om dan naar de kust te rijden. We komen
langs enkele meren met wat typische kleuren, waarvan een echt rose uitziet.
Het zijn zoutwinningsmeren en de mineralen geven een bepaalde kleurnuance.
Bij Guadamar aan de kust is alles hoogbouw en veel, heel veel,
urbanisationes. Grote nederzettingen met slechts enkele types huizen of
flats. Waarvan er veel te koop staan en de stad ziet er uitgestorven uit.
Veel te brede lege wegen versterken de onbewoondheid. Naar Torrevieja doen
we nog enkele geocaches, waarvan een zo’n 100m in het veld ligt. Op weg
hierheen, knispert het van de slakkenhuizen die overal met grote aantallen
aan elk stukje begroeiing zitten. Tig-duizenden, allen keurig afgesloten en
wachtend op de eerste druppels van een volgende bui. De keiharde kleibodem
ligt als een korst over de akker. Veel irrigatiekanalen en langs een van de
hoofdaders ligt een mooie weg. Helaas hebben ze hier om de paar honderd
meter een hoge rug beton gestort om de snelheid van het locale verkeer te
temporiseren, zgn drempels. De top van vandaag is slechts 249m, zodat de
route vlak genoemd wordt. Met 143km en 943hoogtemeters kan de dag toch niet
als ‘des watjes’ worden genoemd en we verdienen dan ook om af te mogen
blussen met enkele Weissen.
= - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - =
Zaterdag 11
mei 2013
Vandaag staat
er een route gepland die een beetje korter is dan die van de afgelopen
dagen. Een beetje aangepast om niet weer te lang te moeten fietsen. Als we
Elche uit fietsen blijkt dat we een goede route hebben genomen. Net buiten
de stad start een fietspad naar Aspe op ca 10 km. Het loopt best goed langs
een drukke weg en maakt kleine ommetjes bij dorpen. Goed bezig hier in
Spanje. Met steun van de EU komt er toch wel wat tot stand. Vanaf Aspe gaan
we het mooie heuvel/berglandschap in. ‘n Vriendelijk, wat weids decor,
enkele dorpen, wijnranken, akkers met graan, mooi afwisselend. Het weer is
ca 25oC met een lichte bries in de rug. Maar we gaan vals plat omhoog, ca 2%
gemiddeld en het loopt toch lekker. Op 50km ligt Pinoso, ofwel 2talig, Los
Pinos. Veel plaatsen hier hebben een dubbele naam. In Los Pinos gaan we ff
breaken. Natuurlijk cola en daarbij een boccadillo. Als we na deze stop
doorfietsen, komen we weer in het marmergebied van 2 dagen geleden. Ver aan
de horizon weer de witte steengroeven.
Vandaag, zaterdag, komen we regelmatig andere wielrenners tegen en op het
eind zelfs een keer dezelfde als in het begin, die dus het rondje andersom
fietsten. Veel lokale fietsers rijden met mouwtjes en zelfs beenstukken met
deze temperatuur. Een beetje vreemd. Omdat we de route wat hebben gewijzigd,
komen we ook weer op de Curvas de Penon. 2 dagen geleden moesten we dat
klimmen en nu dalen we, 13 en 10%. In een bocht stoppen we waar “Onze” Wout
op de muur in de bocht staat geschilderd. Hij heeft hier gefietst en zijn
oom zal hier wel de naam hebben gekalkt. Zie twitter @woutpoels. Een steile
en korte afdaling door een mooi rotslandschap. Dan volgen nog een 30km door
de vlakte met een fikse wind-tegen naar Elche. Op ca 12km vanaf Elche, is
een loeigroot perceel met zonnepanelen. Dit is m.i. rendabel; op grote
schaal zonnewarmte omzetten in stroom. EEN centraal regelmechanisme.
Natuurlijk gaan we terug in Elche weer aftanken op het terras met Paulaner,
nu weer bij het congresgebouw, waar ze nieuwe voorraad hebben, zo blijkt. De
5e fietsdag met 104km en 890 hoogtemeters en ruim een uur eerder
terug, 15:45uur.
= - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - =
Zondag 12 mei 2013
Vandaag staat onze
Koningsrit op het programma. Een 140km naar het noorden waar we de Port de
Carrasqueta op 1027m hoogte gaan berijden. We fietsen nu noord-oostelijk
Elche uit en rijden met wat afwisselend zon en bewolking over vrij grote
wegen richting Xixona. Lekker weer. Dat vinden ook veel collega
tourfietsers. Op deze zondag wordt ook hier volop gefietst. Groepen en
eenlingen en bij een kruising van een autoweg, worden we even totaal
afgeleid door een groepje, waarvan een fietster met een wel heel
aantrekkelijk pakje en… goed fietst, doet kopwerk. Door even mee te fietsen
slaan we een afslag over en moeten daarna een eind terug om weer op de
geplande route te komen. Dan begint de pasweg, die zich met grote lussen een
weg naar boven baant. Grote groepen motorrijders passeren ons. De een nog
harder optrekkend als de ander en in de bochten met de knieën aan het
asfalt. De steilte valt mee, ca 4 a 5% wat heel lekker is te fietsen. Zo’n
700m klimmen vanaf Navajo even voor Xixona. Op de pas zelf is niets te
krijgen dus rijden we door naar het eerstvolgende adres voor Cola. Helaas is
dat pas in Ibi, weer een grotere plaats op 84km in de route. Hierna begint
het steeds zwaarder te worden en de klimmen tellen nu dubbel met zoveel km’s
in de benen. De route gaat door mooi berggebied en bij Agost komen we weer
op de Via Verde. De tot fietsweg, (grind) omgebouwde spoorweg. Hier ligt een
geocache trail, waar we ook nu bij kruisingen weer enkele caches loggen. Als
we bij Montfort el Cid komen, gaat de route verder over een smal rustig
weggetje door wijngaarden en veel konijnen. Plots was het asfalt op en komen
we op een kruising waar verder alles keien en keitjes is. We kiezen voor de
kortste weg naar een verharde weg, maar het is even flink dalend dokkeren
tussen alle kuilen en los grind. Na een omweg van 15km komen we via Aspe in
Elche terug. Kapot maar voldaan gaan we naar een heel druk centrum. FC Elche
kan vandaag met vrij grote zekerheid gaan promoveren naar de Primera, met
o.a. Real en Barcelona. Alle terrassen zijn vol en via een NL-er die hier
woont, worden we wat wijzer gemaakt. 158km en 1980hm
= - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - =
Maandag 13 mei 2013
Op deze laatste dag is op
mijn verzoek een verkorte vlakke route gepland. Ik heb met de route van
gisteren geen goed gevoel om te klimmen of veel km’s te maken. Onder langs
het vliegveld rijden we naar Arenas del Sol. Even fietsen we een kort stukje
langs het strand over een houten brug, natuurlijk om weer een geocache te
scoren. In de plaats zelf liggen er langs de boulevard nog velen verstopt.
Ook hier loggen we nog een paar keer, maar muggels storen ons bij onze 2e
hobby. Nabij Santa Pola ligt een mooie weg langs de zee en hoog op de
bergrand, ligt een urbanisation en een kleine vuurtoren. In de zee kun je
het eiland Tabarca zien liggen. In Santa Pola is het ff flink klimmen, ’n
soort Keutenbergje, om boven op de bergrug te geraken. Dan rijden we terug
naar Elche via het NP El Hondo en de palmboombossen om dan in het hotel
eerst onze fiets reisklaar in het koffer te bergen. 61km staat op de teller.
Na een douche gaan we wat eten en wat drinken en gaan nog even toeristisch,
fotoshootend door Elche. Het is maandag en heel erg rustig. ’s Avonds eten
en op tijd naar bed, zodat we morgen om 6uur naar het vliegveld voor de
thuisreis gebracht kunnen worden.
= - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - =
Dinsdag 14 mei2013
Perfecte transfer naar the Aeropuerto. Zoals elke vlucht vertrekt ook deze
RyanAir weer op tijd en landt ook weer op tijd en met een plof op bekende
bodem, thuis om de hoek. Onze levenspartners staan ons op te wachten en
enkel een kofferwieltje is de enige averij die ik heb opgelopen.
De fietsvakantie zit er weer op. Mooi weer, mooi gefietst door een mooie
streek. Iets mindere wegen als andere keren maar weer volop genoten en met
goeie kompeneej.
Hans Thanks.
|