=
- = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - =
- = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = -
= - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = - = -
= - = - = - =
Donderdag
Gisteravond,
toen het begon te waaien en donkere luchten, ben ik met de fiets 1 km
verder gaan eten. En als ik naar mijn hotel loop begint het te
bliksemen en na 15min op de kamer regent het.
Vanmorgen weer om 5uur wakker. De krant gelezen en Hart van NL gekeken over het afhaken van het N2 overleg met de boeren.
Ik ga op tijd naar het station in Villach, voor o.a. nog een ontbijt.
Het valt me op dat de treinen hier zo schoon zijn. Het lijkt of ze s'morgens voor vertrek door de wasstraat gaan.
Even bijstellen: treinen van Kärnten zijn schoon. Net een gewone vuile trein uit Graz (Steiermark) gezien.
Geheel
volgens schema arriveren we in Salzburg met een volle fietswagen. Heel
veel E-bikes, die eigenlijk wat te lomp zijn voor de beugels.
Op de heenreis zat er een bistro wagen in de lange lange trein, helemaal aan het achtereind. De fietsen staan helemaal voorin.
Als ik na Salzburg toe
ben aan koffie, loop ik naar het eind van de trein. Daar zit in een
coupé een mw met een wagentje met 2 lege thermoskannen koffie. Helaas
en ook geen broodjes. Ze heeft nog wel zoetigheden. De bistrowagen was
niet "angehängt". Ik krijg wel gratis een doosje water.
Geen koffie en broodje; Het gaat vandaag op een dag ramadan lijken !!
In München Ost wordt er
omgeroepen, dat er problemen zijn met de 2e kop locomotief, (de trein
keert en moet dan de andere gebruiken) en dat de reparatie zeker 20min gaat
duren. Dus hier ga ik naar de stations uitgang waar een koffie en broodje te
krijgen zijn. Toch weer voor mijn innerlijke lijf gezorgd.
Het is daarna plofwarm
buiten en ook in de trein wordt het heet. De info wordt gegeven dat de
airco, vanuit de nieuwe loc moet worden opgestart. Ja ja, na 10 min
komt er een zuchtje wind van lagere temperatuur uit de blazertjes. Maar
na 30 min is er niets meer van de merken. Ploffen!!
Bij Ulm komt de
Schaffner, met het water op zijn kale kop, vertellen dat Wagen 5
geraumt muss werden. Alleen in Wagen 5 met de fietsen werkt de airco
niet en wij moeten naar een ander Wagen verkassen. In de Wagens 6 en 7
is plaats zat (en lekkere temperatuur). De fietsen blijven staan. We
moeten alleen tijdig bij het uitstappen, weer naar de fietsen gaan.
Er is nu 30min vertraging en in de prognose op internet, zou dat in Düsseldorf nog 20min zijn. Ook de zon is verdwenen achter een zwaar wolkendek.
Bij Mannheim is de vertraging 37min en even later begint het hevig te regenen. Na 15min is het al weer droog als we in Mainz arriveren. Nu is de vertraging 38min. (Het wordt na elke stop meegedeeld)
Om 20u10 ben ik tussen
Bonn en Köln. De vooruitzichten op de internet van bahninfo naar Venlo of
Goch zijn, dat er vertragingen door slecht weer zijn. Bomen op het
spoor !!. We zien wel in Düsseldorf wat er dan kan.
In Düsseldorf hebben we
38min vertraging, mijn overstaptijd is 40min en net voor mijn neus
rijdt de trein weg. Gv gv gv. Maar jammer het zat er aan te komen.
Truus gebeld dat ik met de laatste trein naar Kaldenkirchen/Venlo rijd.
In Düsseldorf ga ik
koffie en pizzaatje scoren in dat uur dat ik toch moet wachten. Onderdoor
naar de hoofdcorridor. Het stikt er van de jochies en zwervers.
Schuilen ze nu wegens de regen binnen in het station?
Als ik weer terug ga
naar het perron, het waait keihard en natte vlagen regen, ga ik daar
toch wat beschut zitten. Er zit een mw. naast me op de bank en bij haar
komt een zwerver geld vragen. Ze zegt nee en ook ik zeg nee. We kijken
mekaar aan en zeggen schade, es tut mir leid, aber nein. We zeggen nog
e.e.a. en ik hoor dat ze nederlands spreekt. Ze is een Hongaarse en woont al 10 jaar in Steyl.
Er komen zo nog een paar zwervers geld vragen en het wordt een beetje
een raar sfeertje. Ook geen trein naar Venlo op de borden en het bord verandert in een geflikker (door kortsluiting?) en op www
wordt gemeld dat er vanaf Breyell bussen rijden. Maar de laatste trein
ri Venlo komt ook niet.
We gaan samen naar de info in de stationshal en
daar kunnen ze niet veel anders zeggen, dan kijk maar. Kortom zoek het maar uit. Een alternatief
is om naar Duisburg te treinen en daar overstappen naar Krefeld, weer
overstappen naar Geldern. Ook niet ver van de NL grens.
Ik heb
Truus al 2x gebeld over de problemen en het is inmiddels 23uur. Ik bel
Puck of die met Truus, mij wil ophalen in Geldern om 24u00. De
mw. uit Steyl kan niet naar huis bellen op haar gsm, dus geef ik mijn
gsm om te bellen. Probleem, probleem. Een vriend van haar man, zou haar
in Venlo om ca 21uur op het station komen ophalen. Maar zij is ook al 2 uur te laat
en die vriend moet om 22uur werken. Dus ..... Wij rijden
vanaf station Geldern via Steyl naar huis. Zij wil perse betalen
voor de rit en ondanks dat we afwimpelen wordt mij uiteindelijk toch € 20 in de tes
geduwd. Haar man komt nog naar beneden met een zakje echte Hongaarse
paprika. Very special.
Eind goed al goed, nou ja, alles is uiteindelijk goed gekomen en ik ben weer heeldhuids bij Truus.
Een prachtige
fietsvakantie in Ost-Tirol en Karinthië. Prachtig weer (het mocht wat
koeler) maar liever te warm dan regen. Geen mankementen aan mijn
fiets of mijzelf. Afgezien van de terugreis met het slechte weer
op het eind, is alles goed verlopen.
Zo lang ik nog kan ..................
|
22
jun '23
|
|
|
|
brandschone trein in Villach
afgeplakte coupe
striemende regen voor
Mainz
reisje langs de Rhein
|