terug naar overzicht Andalucia |
|
|
Do 20sep2007
Vlucht vertrekt om 05:10uur en na een goede tuk
slaap landen we om 07:45uur op Malaga. Met nog een hele groep andere
grijzen worden we per busje naar de huurauto’s van Niza-Cars gebracht.
We krijgen een zwarte Mitsubitshi Colt en zijn al om 10 uur ruim buiten
Malaga voor onze eerste rust en een 1e kop koffie te
drinken. Hierna kiezen we voor een landelijke weg door de bergen. Helaas
is het zicht minder want het is erg heiig boven de kuststreek.
Als we de grens met de provincie Granada op ca
1300m hoogte over gaan komen we in een ander landschap. Het is veel
mooier en gecultiveerder en het weer is er ook beter.
Ventas de Zafarraya ligt net over de pas en ook
Alhama de Granada liggen mooi in de zon erg wit te wezen. Even voor Granada eten we een kop soep en rijden verder door SantaFe naar
Bobadillo, waar ons hotel blijkt te liggen. We krijgen kamer 304 en met
de sleutel ga ik de kamer op. Er blijken 2 Krassers in bed te slapen en
die worden boos wakker. Terug naar de receptie om een juiste sleutel met
kamer. Later blijkt dat Eelco en Aafke uit Friesland kamer 301 moesten
hebben, maar slecht gekeken hebbend, waren ze de kamer ingelopen welke
men aan het opruimen was. Hun sleutel bleek leter ook niet te passen op de
deur. Nu hebben we kamer 306, een mooie keurige kamer.
Na wat gerust te hebben gaan we per bus naar
Granada om de binnenstad te bekijken. Mooie gebouwen en als eerste
bekijken we een oud hospitaal met een leuke binnenplaats. Het San Juan
de Dios. Dan gaan we verder de stad door, kerken, gebouwen,
standbeelden, pleinen. Veel moois heeft Granada te bieden. Ook de
slechts 1,5 m brede steegjes in de Alcaiceria zijn erg leuk. Op een
mooi plein wordt er gegeten, een sms naar de vruchtjes gestuurd en op
tijd naar bed. We besluiten om toch morgen naar het Alhambra te gaan,
ondanks onze reservatie voor zaterdag.
- Gereden 171km |
Vr-21sep2007
Het regent !!! Toch naar het Alhambra en geen
Sierra Nevada zoals oorspronkelijk de bedoeling was. Er is toch geen
zicht.
Een lange drukke weg rondom en door Granada. Wel
autobaan maar erg druk met wat nattigheid. Bij het Alhambra
nog volop lege parkeerplaatsen en we kunnen vooraan parkeren. Richting kassa
staat al een lange rij. Als we pas met de 3e bankpas tickets
kunnen pinnen in een automaat kunnen we langs de lange rij wachtenden zo
naar de ingang en binnenlopen. De rij is voor mensen zonder
pin-mogelijkheid ???
Via een prachtige laan met cypressen door de tuinen
naar het rode kasteel, wat de letterlijke betekenis is van Alhambra. Als
we het Alcazaba ( de vesting) gaan bekijken begint het te druppelen,
toch nog mooi uitzicht over Granada en verre omstreken. Dan gaan we het
paleis van ‘onze’ Karel V bekijken, die toen ook koning van heel Spanje
was. Rondom een grote ronde patio liggen 15 grote zalen die niet te
bekijken zijn. Veel marmer in deze kolos die de toenmalige rijkdom van Spanje demonstreert. Als we naar het Paleis van Nazareis willen, moeten we
wachten tot de tijd welke op het entreekaartje staat geprint. Dus eerst
koffie onder een afdakje bij een kiosk met toast met olijfolie
(heerlijk). Dan begint het te regenen,
regenen en regenen. Verder wachten bij het Nazareis en zeiknat worden.
Gelukkig heeft Truus van alles in de rugzak w.o. ook een regencape.
Het paleis zelf is prachtig. De fijne Moorse
versiersels van de wanden en plafonds zijn geweldig mooi. De
binnentuinen stromen onder van de regen. Als we al dit moois hebben
gezien schuilen we in het 5***** Fransiscus hotel hier in het Alhambra.
Rondom de patio is het droog maar de regen valt met bakken naar beneden.
Ook ontweert het.
Omdat ik het raam met inparkeren ca 10cm heb open
laten staan is de auto en de rechter voorstoel zeiknat. Ook alle paperassen
zijn nat geworden. Ger: “let toch beter op”.
Weer door het drukke verkeer van Granada (ca 20km)
en naar Jaen. Het hotel is niet echt eenvoudig te vinden, het ligt
tegenover de Cruz Campo (Heineken) brouwerij net buiten de stad. Het is
een mooi maar wat sfeerloos hotel. Geheel bevloert met laminaat, wat her
en der niet mooi gelegd werd.
Om 17:30uur gaan we per auto naar de binnenstad om
de kathedraal te bekijken. We doen er een heel uur over om er te komen.
De stad is druk en ook met een plattegrond erg ingewikkeld, zoals elke
plaats hier in Spanje. Een mooie en grote kathedraal met veel goud. Ook
was er net een relikwie verering. Er werd op een schilderij gekust en
met steeds hetzelfde doekje gepoetst. De pastoor erlangs zorgt dat de
stichting "eige tes" ook aan voldoende gelden komt. Buiten de kathedraal werd een feest
georganiseerd, maar er zijn geen terrasjes. Jaen is een beetje kil,
vinden we.
Terug weer door de stad waar we met de andere Kras
mensen in het hotel dineren.
- Gereden 184km
|
Za-22sep2007
Vanmorgen om dik 9 uur pas naar het ontbijt. Hierna
gaan we naar de tweeling stadjes Baeza en Ubeda. Als we buiten Jaen zijn
wordt de nevel mist en Baeza op ca 50km is geheel gehuld in de mist. Het
plein in het centrum en de straatjes rondom zijn mooi. Veel oude
gebouwen met een oude universiteit. Een kapel met aula voor de
huldigingen. Ook de hoofdkerk is weer in spaanse stijl. Beelden met
echte kleding en ontzettend trieste en lijdende heiligen. We drinken een
koffie en cacao en gaan richting Ubeda. Ubeda heeft zon en er is feest
en is daardoor ontzettend druk. Er zijn opvallend veel racefietsen en ik
zie wat opschriften met triatlon op 23 sep. Dus het e.e.a. is
verklaarbaar. We kunnen geen parkeerplaats vinden en besluiten na een
rondje door de stad gemaakt te hebben om verder te rijden. We gaan
richting Jodar en hierna door de Sierra Magine. Een erg mooie bergstreek
met hoogtes tot over de 1000m. Via Huelma en Cambil komen we weer bij de
autobaan van Granada naar Jaen. We dineren hier in een wegrestaurant en
rijden verder de parallelweg richting Jaen. Bij Guardia slaan we weer af
de bergen in en belanden op een hooggelegen recreatieterrein met
uitgebreid BBQ uitrusting. Wel 20 BBQ plaatsen met eromheen gemetselde
banken. Het is op dit moment totaal verlaten. Vanaf hier (ca 900m) heb je mooi
uitzicht over Jaen en de vele olijfbomen. Soms is het landschap hier
enkel olijfboom, een echte monocultuur. Je ziet eigenlijk verder
geen andere activiteit op het platteland als olijfbomen en in de dorpen
coöperaties van persen. Goede wegen en
weinig verkeer. Als we Jaen bereiken gaan we naar de burcht op ca 800m
hoogte.
Hier weer een prachtig uitzicht (mirador) maar nu net boven de stad. De
oude stadsmuren liepen omhoog tot om de burcht. Hiervan is een klein
restant nog zichtbaar.
- Gereden: 193km
|
Zo-23sep2007
Vandaag is de dag van de Mezquita, een grote kerk
in de toentertijd grootste moskee heen gebouwd. We rijden Jaen uit en
kiezen een weg ver van de autobaan. Door een landschap waar in het
begin de olijfbomen sterk overheersen en dichter bij Cordoba het graan
de overhand krijgt. Jammer is dat er geoogst is en dus alle akkers kaal
liggen te wezen.
In Cordoba rijden we zo een brug in centrum over en
staan in de buurt van de Mezquita. Op een parkeerplaats met wat wazige
figuren die geld vragen voor oppas. Later blijkt dat mede-Krassers op
deze zelfde parkeerplaats bezoek van het gilde kregen. Veel kleding weg,
de laptop weg en ook bv oplaad apparatuur voor de accu’s van fototoestel
en telefoon verschwunden. Ook een Colt en men tikte het kleinste ruitje
in.
Omdat het zondag is moeten we 3 uur wachten tot het
14 uur is voordat de Mezquita open gaat. We gebruiken deze tijd om
Cordoba rond te gaan en de mooie straten en steegjes te bekijken. Een
schone stad die blakert in de zon. Een paar bruggen over de
Gualdalquivir met een kunstwerk in de rivier: "een badende man". De toren
van de Mezquita beiert elke 15 min zeker 1 minuut met 3 klokken. Vanaf
13uur niet meer wegens de siësta.
Een lange rij wachtenden mag om 14uur naar binnen.
We staan echt versteld van de schoonheid van dit gebouw. 3 Prachtige
bogen galerijen op 986 zuilen (volgens het boekje). De bogen zijn
afwisselend met rode en witte stenen uitgevoerd, die door het verschillend
invallend licht heel mooi uitzien. Alles is symmetrisch en exact op rij.
Ook hier weer magnifiek bewerkte plafonds. Cordoba was de hoofdstad van
Moors Spanje en bezat vandaar de grootste moskee van die tijd. Toen de
Katholieke koningen, waaronder onze Karel V de Moren Spanje uitdreven,
moest de moskee een kerk worden. Karel V was ook niet gelukkig met het
resultaat en heeft de woorden gesproken: "Jullie hebben de grootste kerk
gewonnen, maar de mooiste moskee verloren". Ik ben het eens met Karel V
die hier Carlos III wordt genoemd. Zonde van het katholieke in dit
gebouw. Het past niet !
Na het bezoek gaan we verder richting Sevilla en
kiezen weer voor een weg ver van de snelweg. Door mooie witte dorpen en
door mooie heuvels. Het landschap wordt steeds groener met velden
sinaasappelbomen en katoen. Geen veeteelt, het is net of men hier geen
koeien of schapen houdt in Andalucia. Waarom dan wel torro’s ??
Ook steeds meer cactussen en soms vijgen.
Ons hotel ligt in Torre de la Reina, een plaats
voor Sevilla. Het hotel is op een vakantiepark met appartement
gebouwtjes. Er komen bussen voor 1 nacht logeren. Het eten is goed en niet duur.
-
Gereden: 287km
|
Ma-24sep2007
Omdat de bussen niet zo vaak rijden wil ik per auto
naar Sevilla. Het zou gemakkelijk zijn te vinden. Maar al op de eerste
afslag kies ik de verkeerde en kom op een heel andere kant de grote stad
Sevilla binnen. Heel veel aanduidingen, maar als we ze al gelezen
kunnen krijgen, er staat niet wat we verwachten en dus zijn we op een
gegeven moment door de stad en komen op de rondweg naar de kust. We
rijden de stad helemaal rond en gaan terug naar Torre de la Reina (na
62km), om toch per
bus te gaan. Dus na 2 uur wachten kunnen we per bus naar de city. We
zijn om ca. 15uur in de stad, die groot en erg druk is. Het stratenplan
is, werd al voor gewaarschuwd, ook een echt doolhof. Met de
plattegrond erbij, zijn we nog steeds op een andere plek dan verwacht.
De Giralda, de 90m hoge klokkentoren van de kathedraal is ook een mooi
gebouw en de kerk is grootser dan groot en rijker dan rijk. Erg
katholiek met allemaal beelden op rijk versierde zijaltaren. Een
hoofdaltaar zo groots en helemaal van uit houtsnijwerk. Op het 22m
hoge altaar staan de prachtige bewerkte koorbanken voor de notabelen.
De
toren kan tot ca 65m hoog belopen worden. Er zijn geen trappen, men ging
vroeger ter paard/ezel de klok luiden. Vanaf hier een mooi uitzicht op
de stad.
Jammer dat het Alcazar op maandag is gesloten. Dit moet ook een
mooie bezienswaardigheid zijn. Sevilla is schatrijk geworden door de
ontdekking van Amerika. Al het goud wat men daar roofde werd hier aan
het Spaanse land gebracht.
Met de verdrijving van de Moren werden ook de Joden
ongewenst en werden in getto’s ondergebracht. Deze Juderia is een mooi
bewaard gebleven stukje wijk in oude bouwstijl. Zeer nauwe steegjes met
prachtige patio's. Heel veel kroegjes en terrasjes.
We gaan om ca 20uur terug naar het hotel. Een mooie
rode zonsondergang en zeker 3 vluchten ganzen in een perfecte V vliegend
gezien. Sevilla is vaak het heetst van Spanje, ook nu wijzen de
thermometers op de borden, 36 tot 39 oC aan.
-
Gereden: 62km
|
Di-25sep2007
Verplaatsing naar de kust. Als we Sevilla uitrijden
langs de havens en een erg hoge brug over de Gualdalquivir zoeken we
weer een weg door het binnenland, ver van de autobaan. Op deze mooie
route doen we Arcos de la Frontera aan. Dit stadje ligt hoog op een
heuvel met uitzicht op een stuwmeer, wat volgens de kaart in het
voorjaar vele malen groter moet zijn. Straatjes die nauwelijks een auto
breed zijn en dus weer een doolhof. Erin is lastig, eruit komen kost nog
meer moeite. Ook moeten er nog bussen met dagjesmensen gelost en geladen
worden, dus lang verstopte straten. Omdat we niet per auto naar Cadiz
willen, gaan we de auto stallen bij het hotel in Chiclana.
De bus vertrekt elke 15 min direct voor het hotel
en rijdt langs de grote delta met zoutpannen. Cadiz ligt verbonden met 2
dammen op een eiland in een grote delta van zoutpannen. Het hele gebied
kan onder zeewater stromen en dus de pannetjes vullen. Dan het water laten
verdampen en het zout is gewonnen. Op de enkele hoogtes in de streek is
alles vol gebouwd (veel hoogbouw) en het is dan ook erg druk. Rondom de
delta wonen ca. 500.000 mensen.
Cadiz is een nette stad, erg druk maar schoon met
een verkoelend zeebriesje. Een grote haven, maar geen echte oude
toppers. Een aardige kathedraal, een mooie boulevard en mooie nauwe steegjes met
kroegjes. Opvallend in Spanje hoeveel kroegjes er in de binnenstad
zijn met bierdrinkende klanten. Er wordt ook veel o% of Buckler of "sin
alcol" gedronken, vooral in wegrestaurants. In NL not done na Youp van
't Hek.
Als we om 19uur naar Chiclana
terug gaan, zie je alle ouders met hun kinderen in de stadsparkjes. Het is een Spaans
gebruik om tegen bedtijd als de hitte afneemt, met de kinderen nog een
loopje te maken.
Terug in Chiclana gaan we een pizza eten in
een "takeaway" restaurant.
-
Gereden: 209km
|
Wo-26sep2007
Vandaag de route naar Europas
echte zuidpunt, Tarifa. Het
is bewolkt en als we onderweg naar Gibraltar rijden lijkt het even dat
het gaat regenen. Deze kust heet Costa de la Luz en o.a. Zahara staat
bekend om de harde wind en er wordt hier dan ook veel ge-kytesurfd.
Maar ook maakt men hier gebruik van windkracht. Door het hele landschap
staan vele en vele windmolens. Ik denk zeker 1000. In deze streek zijn
ook veeboeren. Soms lijken de huizen op de haciënda's van Bonanza e.a.
WildWest films.
Bij Tarifa varen de meeste veerboten naar Marokko,
wat goed te zien is, ondanks de dikke wolk die er voor hangt. We halen
zand op een strand, waar later blijkt de vrouwengevangenis ook aan ligt. Een
grote groep jongens klimt tegen de muren en in de hekken die er bovenop
staan. Er wordt geroepen en geschreeuwd. Truus vindt dit niet veilig en
wil zo snel mogelijk weg. Van Tarifa
naar Algeciras/Gibraltar ligt de weg door de kustbergen met hier en daar fraaie
uitzichten.
Om Gibraltar in te komen is een hele onderneming. Flinke
lussen in de weg en nog echte douane voor pascontrole. De rots is volgebouwd
en Truus wil niet in de stoeltjeslift naar boven. Dus geen apen en er wordt
enkel de zuidpunt bekeken. Parkeren kan echt nergens, Gibraltar is
gewoon poepvol gebouwd. Op de zuidpunt is een parkeerplaatsje met
uitzicht op Afrika op 24 km. Vele grote zeeschepen komen hier langs en
zijn goed te bekijken.
Op de terugweg gaan we door een natuurpark. Mooie
bochtige bergweggetjes met kurkeiken. Later weer vlaktes met veebedrijven, waarvan enkele
alleen stieren.
-
Gereden: 330km |
Do-27sep2007
We zitten nu
enkele dagen in Chiclana een eind van Cadiz. Het is overdag erg heet en
vandaag hebben we weer een flink stuk gereden naar de monding van de
Gualdalquivir. We hebben o.a. Sanlucar en Chipione en Rota bezocht.
Eerst nog een plaats Los Cabalos richting Sevilla, waar we de
plaatselijke kerk hebben bezocht en gekeken
hoe een groep schilders, allemaal grietjes de kerk aan het restaureren
waren. Daarna lukte het ons niet (nauwelijks) om het stadje uit te
komen. Toen naar Sanlucar aan de monding van de Guadalquivir en Chipione
op de punt. Hier was het lekker om de zeewind te
voelen en natuurlijk zandwinning voor de verzameling. Zo ook in Rota.
Opvallend rustig, zelfs uitgestorven is het hier aan de kust net boven Cadiz.
Toen zijn we de delta naar Cadiz overgestoken en zijn we 3x fout gereden
om de stad uit te komen. De logica is Spaans denk ik. De sfeer in de
auto was diep gezonken en gelukkig sms-te ons Bauk. Ik heb eergisteren ook
een sms naar beide vruchtjes gestuurd, maar ons Bauk heeft deze dus niet
ontvangen. Het emaillen gaat ook niet overal en toevallig heb ik nu een
emailcafe gevonden vlak achter ons hotel.
Het weer is warm, maar ook vanmorgen was het 1 uur lang zwaar bewolkt.
-
Gereden: 259km
|
Vr-28sep2007
Vandaag onze reisdag naar het laatste hotel in
Antequerra. We rijden van Chiclana naar Medina Sidonia, weer zo´n
witdorp. Het ligt hoog op een heuvel en weer is het een crime om in het
centro te geraken. Maar als we het centro eindelijk hebben gevonden, is
het een nog grotere crime om eruit te komen. De ene straat lijkt nog
meer op de vorige als de andere. Dan rijdt ik ook nog de verkeerde kant
een eenrichtingsweg in en stuitten we op een hoop zand op de straat. Het
straatje was ook nog net breed genoeg voor de auto en het loopt naar
beneden en er zitten 2 draaien in plus 2 vuilnisbakken. Goede raad duur dus toch maar
achteruit de helling op langs de 2 afvalkarren en 2 bochtjes. Ik geef
mezelf uiteindelijk een grote pluim als het zonder krassen lukt.
Ook is het vanmorgen erg heiig en in Sidonia gaat het opeens regenen.
Via
een van de vele plaatsen hier die Alcala heten rijden we het binnenland in
over een erg mooie kronkelige bergweg. Via een erg mooi Ubrique rijden we naar Ronda.
Ook hier is het weer druk en we vinden toch een
parkeerplaatsje dicht bij de kloof. Weer veel foto´s van de kloof en
brug en de mooie huizen. Er wordt gegeten en daarna gaan we weer verder
ca 15uur. Ook nu valt er een vette bui als we net in de auto zitten.
Toch schijnt ook af en toe de zon. In Ronda is het niet warm en Truus
heeft haar jasje aangedaan.
Verder via weer een erg mooie Sierra de Nuelva naar de Guadalhorce
stuwmeren. Over een mooie weg waar we bijna niemand tegenkomen rijden we
naar Antequerra. Hier is het even zoeken maar de beschrijving van Kras.
Deze
klopt als we maar van de goede richting naar deze plaats rijden. Het
hotel blijkt een ouder mooi motel aan een parkeerplaats van de autobaan te zijn.
- Gereden: 302km
|
Za-29sep2007
Vandaag verkassen we naar de kust voor onze 5 dagen
Costa in Torremolinos.
Vanuit het motel La Sierra in Antequerra rijden we
het binnenland in. Een zeer bochtige bergweg voert ons door een mooi
landschap. Hoge steenmassa’s liggen aan de top. Het is de Torcal,
rotsformaties waar de wind grillige vormen heeft uitgeslepen. Mooi maar
ook nu is het bewolkt en even voor Alora valt er wat muggenpis. In Alora
nemen we een koffie in en restaurant waar ik in 2005 met fietsvakantie ook heb
gepauzeerd.
Bij Malaga is het druk en de weg naar Torremolinos
is natuurlijk weer niet exact in de beschrijving te vinden. Maar we
rijden gewoon door en de beschrijving van Kras klopt helemaal. Bij het
grote hotel Cervantes kunnen we parkeren in de kelder en het ligt echt
midden in de stad. De hoek om en we zitten op de Ramblas van Torremolinos. We
schuifelen door de mensenmassa die bestaat uit veel en te dikke Engelsen
en Nederlanders van onze generatie.
’s Middags is er een feria ter ere van San Miguel,
de aartsengel waar ook het bier naar genoemd is. ’s Avonds is er een
parade waar een groep soldaten een mooi stukje paraderen laat zien. Ook
wordt een beeldje van de aartsengel op een heel groot zilveren plateau
door wel 30 mannen meegedragen.
- Gereden: 124km
|
Zo-30sep2007
Vandaag besluiten we om naar de Sierra Nevada te
rijden en de Picos Veleta te gaan bekijken. De hoogst geasfalteerde weg
in Europa, 3300m. Via de autobaan naar Granada en dan de borden Sierra Nevada
volgen. Een prachtige brede weg met nieuw asfalt, zoals op veel
plaatsten in Spanje, gaat naar boven. Bij een splitsing stoppen we even
en er is zojuist een man zijn MTB aan het optuigen. Als we weer verder
willen rijden horen we NL. Hij heeft zijn MTB meegebracht en wil tot de
top. NB: hij staat nu op ca 1700m, vanaf Granada op 700m laat hij
dus1000m liggen. Zoals hij zegt kun je met de auto maar tot 2500m, maar
fietsers mogen wel door. De smiecht. Er rijden nog ca 10 mannen naar de
top.
Als we op 2500m komen blijkt het verhaal te
kloppen. Er is een slagboom en alleen te voet of fiets mag je verder.
Truus gaat koffie drinken en ik loop een eind omhoog om wat foto’s te
maken. Het waait erg hard waardoor het ondanks de zon erg koud is, maar
het uitzicht is prachtig. Je kunt erg ver kijken, maar voor foto’s is
het wat heiig.
We gaan in het dorp op ca 2200m lunchen. Bijna
alles is dicht en verlaten in dit skidorp maar een leuk windstil terras
in de zon wordt door ons gekozen.
Als we terugrijden naar de kust nemen we even
buiten Granada een rustige bergweg de A4050. Dit blijkt een juweeltje te
worden als we boven Otivar komen. Het gebied heet de Sierra del Chaparral. Heel mooi uitzicht over een weids dal, prachtig
!!.
In Otivar en Almunecar is op 21 sep een wolkbreuk geweest en op TV heb
ik de auto’s zien drijven in de stad. De resten hiervan zijn nog
duidelijk te zien. Op en langs de straat veel zand en keien. Er hangt
nog een auto boven de weg en de riviertjes zijn vol rotzooi. Ook bomen
en cactussen liggen kapot en afgerukt op de grond. We rijden langs de
kust over de A7 terug naar Torremolinos. Bijna 400km gereden.
- Gereden: 395km
|
Ma-01okt2007
Vandaag hebben we een tochtje naar Marbella op het
programma.
We rijden echter eerst richting Ronda om naar Pujerra te gaan. Ik wil
daar kijken of alle kastanje bomen ook vrucht hebben. Het hele landschap
is kastanjewoud en op het erg smalle weggetje liggen de kastanjes voor
het oprapen. In het bos onder ons horen we stemmen en er zijn enkele
mensen kastanjes aan het rapen. Een van hen heeft een ladder en klimt in
de boom om de bolsters los te schudden. De anderen rapen ze met
handschoenen dan op.
Marbella is een mooiere en sjiekere plaats dan Torremolinos. Veel tegels
en mooie straatornamenten. Fonteinen en beelden. Ook het stadspleintje,
het plaza de Naranjes is mooi en we nemen hier de lunch. Verder wandelen
we door de smalle straatjes met de vele winkeltjes en boutiekjes.
Nog even naar het strand en dan rijden we via het binnenland terug naar
Torremolinos.
- Gereden: 204km
|
Di-02okt2007
Het is bewolkt en Truus wilde vandaag rood worden
door langs de vloedlijn te lopen. Getreurd en naar iets anders gezocht.
Uiteindelijk besluiten we om naar Malaga te gaan en o.a. het Picasso
museum te gaan bezoeken. Met de bus naar de Puerto van Malaga, het
centrum. Volgens de plattegrond is het museum vlakbij en na even zoeken
blijkt dit ook waar te zijn. Er mag uiteraard niet gefotografeerd worden
en daarom wordt alle handbagage ingenomen in een kluis. Mooie
presentatie van de verschillende fases van Pablo en hij heeft ook mooie
beelden gemaakt. Ook het museum uit 2003 is fraai gebouwd. Mooie strakke
stijl.
Ook hoort er nog een filmpresentatie van Picasso’s
beelden bij, maar ik had iets meer kunst exemplaren verwacht. Toch zeer de
moeite waard voor 6 Euro.
Na een hapje eten, raar smakende aspergessoep en
weer cappuccino die niet goed is, gaan we naar het Alcazaba. De vesting
die iedere zichzelf respecterende Andalusische stad heeft of weer heeft
opgebouwd, zoals hier in Malaga. De gemetselde stenen zijn net iets te
veel gerenoveerd, na al het oudere van bv. Granada. Maar toch een mooi
geheel.
Dan een voettochtje door de stad. Malaga wordt
werkelijk helemaal op de schop genomen. Op de hele weg naar het
centrum liggen de straten open en in het centrum worden alle gebouwen
achter de gevels herbouwd. Het is een grote bouwput.
Vanaf vanmorgen al geen zon en om te
shoppen en lopen is het een heerlijke temperatuur, maar op de terugweg
naar Torremolinos begint het te regenen. Niet erg hard maar voor de
dorre natuur is het welkom en het is tenslotte ook oktober. Terug in
Torremolinos over de catwalk, langs de terrassen.
- Gereden: 0km
|
Wo-03okt2007
Vandaag toch zon, ondanks de slechte
voorspellingen. Op deze laatste dag een strandwandeling. Op blote voeten
op de vloedlijn waar het maar moeilijk en zwaar lopen is. Je trapt met
de voeten een heel eind in de fijne steentjes. Maar het is wel lekker
lopen, niet te warm en met een zonnetjes. Vannacht heeft het geonweerd
en of de zee ook wild is geweest …. Er ligt heel veel bamboe op de
vloedlijn en een tractor is bezig deze rommel op een grote hoop te
schuiven, zodat de badgasten weer een normaal glad strand hebben.
Na een kop koffie/cappuccino, op de enige plek waar
deze laatste lekker is, gaan we terug naar het hotel om toch nog een
autorit te maken. Truus heeft wat minder zin, maar ik meen dat we maar
1x
hier een auto ter beschikking hebben.
Via de autoweg om Malaga heen naar
Algarobbo waar we
de A7206 naar Archez nemen. Een prachtige bergweg met erg mooie
uitzichten. Ver boven Archez in de Sierra Almijara (ca 2000m) hangt
hevig noodweer en we zien ook 1x een bliksemschicht. Op een plek zie ik
ook sneeuw op de top liggen, wellicht de neerslag van afgelopen nacht.
In Arenas lunchen we en we hebben hier de beste lunch van de hele
vakantie voor totaal 10 Euri. Een mooie afsluiter. Dan vervolgen we
onze rit door de bergen via Velez Malaga naar Colmenar, een plek waar we
op 20 sep ook zijn geweest. Hier is men weer met de weg bezig en de
asfaltmachine heeft heel wat kilometers van een nieuwe dikke zwarte laag
voorzien. Heel Andalucia heeft op bijna alle wegen, prachtig nieuw
zwart asfalt. Een donatie uit het wegenfonds van de EU ??? Ook is er erg
weinig verkeer en vele "lege" wegen hebben een extra baan omhoog voor
zwaar verkeer.
Bij Colmenar nemen we de A7000 de route pintoresque
naar Malaga. Dit is echt een erg mooie weg, die zich hoog over de bergkam
slingert, met weidse uitzichten over de dalen en op de achtergrond de Sierra Alhama. Vanaf een “mirador” op 900m heb je een fantastisch
uitzicht over Malaga stad, de haven en de bergen. Enkele km’s verder en
lager herhaalt zich dit nog enige keren. Helaas heb je van deze weg geen
aansluiting op de autobaan, dus moeten we Malaga stad in, maar gelukkig
kunnen we er snel een weg vinden naar de autobaan.
Terug in Torremolinos, pakken en de countdown naar
de afreis kan beginnen.
- Gereden: 178km
|
Do-04okt2007
Veel te vroeg wakker zijn we
en dus reisklaar. We zijn
al om 5uur bij Niza Cars om de auto in te leveren. We zijn niet de enige
die vroeg is, om 06:15uur gaat de winkel open en kunnen we onze Colt
inlveren. Om 06:30 zijn we op het vliegveld en na een check-in weer
wachten. Een vliegreis is vooral wachten en geduld hebben. Na een prima
vlucht met Transavia in een SpyJet landen we na ca 1900km weer behouden op NL bodem. Nog even langs
jarige Lenie in Helmond en dan naar huis.
- Gereden: 27km
totaal gereden: 2925km
Een mooie vakantie, door een meerendeels bruin en
dor landschap. Prachtige steden met Moorse oudheid en ook de witte
stadjes zijn erg mooi. Het landschap door de bergen is erg mooi en zeker
fietsgeschikt. Ook de kuststreek van de Costa de la Luz is
aantrekkelijk. Granada, Cordoba en Sevilla zijn steden die een bezoek
meer dan waard zijn. Torremolinos hoeft voor ons niet, te groot en te
druk. We zijn tevreden met het reisschema van Kras, maar hier en
daar zou nog wel iets te verbeteren zijn. Bv Granada 2 dagen. |
|